وب سايت «آتلانتيک» با انتشار مقاله ای تاکيد می کند باورهای متعارف در مورد اينکه هر يک اختراعات بزرگ تاريخ محصول تلاش و خلاقيت های يک نفر بوده اند افسانه ای بيش نيست. نه اديسون به تنهايی لامپ را اختراع کرده و نه گراهام بل يک نفره تلگراف را اختراع کرده است.
مارک لملی، پژوهشگر تاريخ علوم در مقاله جديدی تحت عنوان «افسانه مخترعين يکه تاز» می نويسد که تمام اختراعات مهم در تاريخ معاصر محصول کار مستمر و همزمان دانشمندان و گروه های متفاوتی بوده است که در نتيجه آن به مرور هر يک از اين اختراعات تکميل شده اند.
او در اين مقاله توضيح می دهد، بر خلاف آنچه که تاکنون ترويج و تدريس شده اکثر اختراعات قرن نوزدهم و بيستم اختراعات انفرادی نبوده و بنابراين در عالم واقعيت آنها را نمی توان به يک نفر نسبت داد و حتی شايد نتوان آنها را اختراع حقيقی ناميد.
وب سايت «آتلانتيک» سپس فشرده ای از چگونگی به تحقق پيوستن هفت مورد از اين اختراعات مشهور را بررسی می کند.
تلگراف: داستان مربوط به کشف تلگراف با شام «ساموئل مورس» آغاز می شود. وی به هنگام صحبت در مورد نيروی الکتريسته مغناطيسی با دوستان خود يک باره متوجه شد که اگر علائم الکتريکی می توانند در همان لحظه از طريق سيم سفر کنند، پس می توان اطلاعات را نيز از اين طريق مخابره کرد. ولی اين فقط يک داستان است.
حقيقت اين است که افراد زيادی به غير از «ساموئل مورس» تقريبا همزمان با وی دستگاه تلگراف را اختراع کردند به طوری که ديوانعالی بريتانيا حاضر نشد اين اختراع را به اسم يک نفر ثبت کند.
فيزيکدانان آزمايشگاهی در ايالت ايلينوی آمريکا می گويند، به مرحله اثبات وجود ذرات کوچکتر از اتم يا «هيگز بوسون» نزديک شده اند. اين ذرات کوچک به خاطر نقش مهمی که در شکل دادن به اجسام و جهان هستی دارند اصطلاحا «ذرات خالق» يا «ذرات الهی» ناميده می شوند.
معرفی سایت های مربوط به ریاضیات
این سایت منابع تحققاتی مربوط به علم ریاضی را بصورت online در اختیارتان میگذارد. شما میتوانید به مرکز خرید کتاب موجود در این سایت نیز دسترسی داشته باشید. این سایت جدیدترین اخبار مربوط به علم ریاضی را در اختیارتان میگذارد. شما میتوانید مقالات ریاضی خود را برای این سایت ارسال کنید و سوالات ریاضی خود را از طریق این سایت بر طرف کنید. از طریق موتور جستجوگر این سایت میتوانید مطالب مورد نظر خود را جستجو کنید.
در این سایت شما قادرید بطور گام به گام با هندسه و حل مسائل آن آشنا شوید و راههای مختلف لذت بردن در هندسه را امتحان کنید و حل مسائل مربوط به اشکال جدید و مثلث را به صورت انیمیشن یاد بگیرید و از امتحانات و کوئیذهای که توسط این مرکز برگزار میشود نیز استفاده کنید.
این سایت مسائل جبری مختلفی را در اختیار شما میگذارد تا شما آنها را حل کنید. در اینجا درباره تاریخچهی سایت algebra.com ، توضیحاتی ارائه شده است از طریق این سایت با چگونگی حل مسائل جبری آشنا میشوید و حل آنها را راحتتر یاد میگیرید. این سایت دارای شاخههایی در ارتباط با ریاضیات دبیرستانی نیز میباشد. از طریق موتورهای جستجوگر این سایت میتوانید دربارهی ریاضیات جستجوهای فراوانی انجام دهید.
سایت محاسبه اتوماتیک اانتگرال ها و مشتقها را برای شما فراهم میکند. از هر زمانی شب یا روز شما میتوانید مسائل خود را طی یه ثانیه بطور اتوماتیک حل کنید. این سایت همهی مراحل مسئله را برای شما تشریح میکند. با استفاده از این راه حلها از بروز اشتباهات محاسباتی جلوگیری بعمل میآید. این سایت حاوی مثالهای حل شده مختلفی میباشد که میتوانید آنها را مشاهده کنید. با استفاده از راهحلهای این سایت میتوانید تمرین تکالیف حل شده خود را کنترل کنیید.
این سایت ریاضیات را بطور سرگرمکننده و آسانی برای کودکان توضیح میدهد. در این سایت عملیات ضرب و تقسیم به طرز جالبی برای کودکان توضیح داده شده است. بچهها میتوانند از بازیهای موجود در این سایت استفاده لازم را داشته باشند و بروشورهای موجود را downlead کنند. شما میتوانید به منابع علمی این سایت ردسترسی داشته باشید و به سرزمین اعداد سفر کنید. و در باره ماتریسها اطلاعاتی به دست آورد.
این سایت قدرتمندترین نرمافزارها را در زمینه ریاضی و فیزیک در اختیار شما میگذارد. از طریق این سایت میتونید باگرافهای D۲ آشنا شوید.
هدف این سایت سادهتر کردن و خوشایندتر کردن علم ریاضیات است. مدیر این سایت عقیده دارد که با شادی بخش کردن ریاضی میتوان یادگیری آن را راحتتر کرد. در این سایت میتوانید با پدیدآورندگان این مرکز آشنا شوید و بیوگرافی آنها را مشاهده کنید. این سایت برای ردههای سنی ۱۳ و ۱۰۰ سال مناسب میباشد. در این سایت بخش هایی متعلق به معلمین و والدین و کودکان میباشد که این افراد میتوانند از آنها استفاده کنند. شما میتوانید از بازیهای موجود از این سایت نیز بهره مند شوید.
الف)1 ب)1.25 ج)1.5 د)1.75 ه)2
حل: وسط CQ را مشخص کرده و E می نامیم سپس از P خطی به آن رسم می کنیم در نتیجه:
BC ll PE
سپس ارتفاع دو مثلث ABC و MBC را رسم می کنیم و محل برخورد ارتفاع مثلث MBC با خط PE را K و محل برخورد امتداد ارتفاع مثلث ABC با خط PE را J در نظر می گیریم.از طرفی طبق فرض MB با AQ موازی است پس چهارضلعیBCEF متوازی الاضلاع است و FB=EC در نتیجه:

این کتاب با رویکردی جامعیت گرا نگاشته شده است بطوری که تمام مباحث لازم برای علاقمندان به هندسه و داو طلبان شرکت در المپیاد ریاضی را از مقدماتی ترین تا پیشرفته ترین مباحث پوشش می دهد. این کتاب شامل 7 فصل است که فصول 1 و 2 آن به ترتیب حاوی مباحثی از هندسه۱ سال دوم دبیرستان و هندسه۲سال سوم دبیرستان که در المپیاد ریاضی کاربرد فراگیری دارند می باشد. مطالب و مباحث سه فصل اول این کتاب برای شرکت در مرحله اول المپیادهای ریاضی ایران لازم و البته کافی نیز می باشد. مباحث فصول 4 و 5 و 6 و بخش 7-1 نیز برای آمادگی برای شرکت در مرحله دوم المپیاد لازم و کافی است. بقیه مطالب فصل 7 نیز هر چند به دلیل سطح بالای مطالب بیشتر در مرحله سوم المپیاد ریاضی کاربرد دارند اما گاه برای حل مسائلی در سطح مرحله دوم نیز کاربرد دارند و تسلط بر آنها برای مرحله دوم خالی از فایده نخواهد بود.
آیا می دانید جوایز انجمن ریاضی ایران تحت عنوان چه نامهایی و به چه کسانی اهدا می شود؟
سوالات المپیاد را می توانید دانلود کنید.

این وبلاگ به خاطر پاسخگویی به سوالات دانش آموزان در زمینه ریاضیات و ارائه نمونه سوالات ریاضیات دوره متوسطه طراحی شده است. امیدواریم گامی در جهت توسعه کمی و کیفی آموزش ریاضیات بر داریم.